Τι είναι η Εν-συναίσθηση (Empathy);


Ο όρος της ενσυναίσθησης εισήχθη αρχικά από τον εκφραστή της προσωποκεντρικής προσέγγισης τον Carl Roger το 1951 και εφαρμόστηκε κυρίως στο εκπαιδευτικό και ψυχοθεραπευτικό πλαίσιο με πολύ θετικά αποτελέσματα στην ενίσχυση των δυνατοτήτων του ατόμου προς την αυτοπραγμάτωση του και την θεραπευτική αλλαγή.


Το ερώτημα είναι αν μπορεί η ενσυναίσθηση να εφαρμοστεί και στην καθημερινή ζωή με τα ίδια επιτυχή αποτελέσματα. Η ενσυναίσθηση στην καθημερινή ζωή μεταφράζεται σαν την τέχνη του να μπορείς για λίγο να αφήνεις τον δικό σου κόσμο και να εισέρχεσαι στα θέλω, τις ανάγκες και τα συναισθήματα των άλλων, βλέποντας μέσα από τα δικά τους μάτια. Να κάνεις δηλαδή αληθινό χώρο στον άλλο να ακουστεί, να εκφραστεί και να υπάρχει με τον τρόπο που εκείνος επιθυμεί και αποφασίζει.


Η ενσυναίσθηση αποτελεί ένα δρόμο βαθειάς ενεργητικής ακρόασης, συνδιαλλαγής και αλληλεπίδρασης με τον έξω κόσμο. Εμπεριέχει την βαθιά άνευ όρων αποδοχή της διαφορετικότητας του άλλου, την μη κριτική στάση που απορρέει από την αναγνώριση της αξίας του άλλου ως πρόσωπο και της δυνατότητάς του να δρα, να σκέφτεται και να αποφασίζει με τον τρόπο που εκείνος επιθυμεί. Μπορεί να φαίνεται απλό αλλά δεν είναι και αρκεί μία δοκιμή για να πειστεί κάποιος πως αυτή η διαδικασία απαιτεί πολλές φορές μια βαθιά αναμέτρηση με τον ίδιο τον εαυτό.


Επιπλέον,θεωρείται μια βασική διάσταση της Συναισθηματικής Νοημοσύνης (Emotional Intelligence). Βασική παραδοχή για την σημασία της Συναισθηματικής Νοημοσύνης είναι ότι τα τελευταία χρόνια έχει ενισχυθεί η άποψη ότι μονάδες μέτρησης των ικανοτήτων και της ευφυΐας των ανθρώπων, όπως το γνωστό IQ, δεν είναι πλέον επαρκείς. Αντιθέτως, είναι εξαιρετικά σημαντικό να αναλύονται και άλλες παράμετροι. Αυτές μπορεί να επηρεάζουν και τελικά να καθορίζουν τη συμπεριφορά ενός ατόμου τόσο όσον αφορά στον εαυτό του όσο και στις σχέσεις του με άλλους.


Οι έξι βασικές πτυχές της ενσυναίσθησης
  1. Μετάδοση του συναισθήματος: Η διαδικασία της ενσυναίσθησης εξαρτάται από την ικανότητά μας να βιώνουμε και να μοιραζόμαστε τα συναισθήματα. Πώς δηλαδή ένα συναίσθημα μεταφέρεται/γίνεται αντιληπτό από τον έναν στον άλλον. Πώς μπορούμε να «διαβάσουμε» πίσω από τις γραμμές.

  2. Συναισθηματική ακρίβεια: Η ικανότητα να αντιλαμβάνεται κανείς με ακρίβεια τη συναισθηματική κατάσταση, τις σκέψεις και τις προθέσεις του εαυτού του και των άλλων.

  3. Έλεγχος των συναισθημάτων: Προκειμένου να είναι κανείς αποτελεσματικός στην άσκηση της ενσυναίσθησης θα πρέπει να αναπτύξει την ικανότητα να κατανοεί, να ελέγχει και να δουλεύει πάνω στα δικά του συναισθήματα, να έχει αυτογνωσία.

  4. Αλλάζοντας οπτική γωνία: Αυτή η δεξιότητα σε βοηθά να θέτεις τον εαυτό σου στη θέση του άλλου, να βλέπεις μια κατάσταση μέσα από τα μάτια του, και να βιώνεις αυτό που μπορεί να αισθάνεται, ή να σκέφτεται, ώστε να μπορείς να διαβλέψεις τι χρειάζεται ή τι επιθυμεί.

  5. Μέριμνα για τους άλλους: Η ενσυναίσθηση σε βοηθά να συνδέεσαι με τους άλλους, ωστόσο η ποιότητα της σύνδεσης αυτής σχετίζεται άμεσα με το πόσο νοιάζεσαι για αυτούς.

  6. Στοχευμένη δράση: Αυτή η δεξιότητα σε βοηθά να λαμβάνεις αποφάσεις που βασίζονται στην δική σου ενσυναίσθηση, αλλά ανταποκρίνονται στις ανάγκες του άλλου. Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ο Κολοφών της ενσυναίσθησης καθώς για να προσαρμόσεις την προοπτική σου στις ανάγκες του άλλου απαιτούνται όλες οι άλλες δεξιότητες.

Γιατί, όμως, είναι τόσο σημαντική;

Μερικοί από τους σημαντικότερους λόγους είναι οι εξής:

  • Ο άνθρωπος είναι κοινωνικό ον

  • Η ενσυναίσθηση επιτρέπει την κατανόηση της μη λεκτικής επικοινωνίας

  • Διευκολύνει τη διαχείριση συγκρούσεων

  • Με ενσυναίσθηση μπορούμε να επηρεάσουμε και να κινητοποιήσουμε τους άλλους

  • Η ενσυναίσθηση είναι απαραίτητη στον κόσμο των επιχειρήσεων

  • Η ενσυναίσθηση διευρύνει τους ορίζοντές μας


Μπορούμε να καλλιεργήσουμε περισσότερη ενσυναίσθηση;

Ξεκινώντας είναι καλό να καταλάβουμε όλα όσα η ενσυναίσθηση δεν είναι. Υπάρχει διαφορά ανάμεσα στην ενσυναίσθηση (empathy) και την συμ-πάθεια (sympathy). Η δεύτερη ενέχει λύπηση για τον απέναντι. Δεν συμπονάμε. Στην καλύτερη περίπτωση συμπάσχουμε και παίρνουμε πάνω μας το δικό του συναισθηματικό φορτίο. Στη χειρότερη τον λυπόμαστε και προσπαθούμε να του υποδείξουμε τη δική μας λύση στο πρόβλημά του ή να του δείξουμε πως υπάρχουν και χειρότερα.


Δεν υπάρχει τίποτα πιο άσχημο από αυτό. Κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός και κάθε εμπειρία έχει τα δικά της χαρακτηριστικά. Το γεγονός ότι “υπάρχουν και χειρότερα”, παρά την καλή πρόθεση που μπορεί να κρύβει, υποβιβάζει τα συναισθήματα του απέναντι, που δεν παύουν να είναι πολύ αληθινά. Όταν κάποιος περνάει κάτι δύσκολο, νιώθει την ανάγκη να ακουστεί και να νιώσει πως τον καταλαβαίνουν. Το να του πούμε πως υπάρχουν και χειρότερα δε βοηθά. Αντιθέτως, μετατρέπει αυτά τα συναισθήματα σε κάτι μη θεμιτό ή μη αποδεκτό, τα υποβιβάζει και υψώνει τοίχους εκεί που θα έπρεπε να χτίζονται γέφυρες.

Η ενσυναίσθηση είναι μια δεξιότητα που όσο περισσότερο την εξασκούμε τόσο πιο ισχυρή γίνεται.


Μπορούμε, λοιπόν, να καλλιεργήσουμε περισσότερη ενσυναίσθηση ξεκινώντας με τη φράση “Δεν ξέρω τι να πω, μα χαίρομαι πολύ που το μοιράστηκες μαζί μου. Πες μου περισσότερα. Είμαι εδώ για σένα.”


Μπορούμε να καλλιεργήσουμε περισσότερη ενσυναίσθηση με το να μάθουμε να ακούμε χωρίς εσωτερικό μονόλογο. Χωρίς “εγώ ξέρω καλύτερα” ή “τουλάχιστον είσαι ζωντανός/ υγιής/ έχεις μία στέγη πάνω από το κεφάλι σου/ …”.


Μπορούμε να καλλιεργήσουμε περισσότερη ενσυναίσθηση με το να τη μοιραζόμαστε και να τη δεχόμαστε συχνά. Με το να δεχόμαστε την ενσυναίσθηση των άλλων καταλαβαίνουμε και οι ίδιοι πόσο ωραίο συναίσθημα είναι το να μας ακούν και να μας δέχονται. Καταλαβαίνουμε πόσο κουράγιο και δύναμη απαιτούνται για να γίνει κανείς εξ αρχής ευάλωτος και να ζητήσει τη συμπαράστασή μας.


Θέλεις να διαβάσεις για περισσότερα soft skills; Διαβάστε για την αίσθηση της περιέργειας στον σύνδεσμο ΕΔΩ.


#softskills #growthmindset #Entrepreneurshipforkids

101 προβολές

Follow us:

  • LinkedIn Growth Mindset
  • Instagram Growth Mindset
  • Facebook Growth Mindset
  • YouTube Growth Mindset

Created by GrowthMindset 2020 ©